23 jan. 2011

Fairbanks-Morse 1902 - den tände vi på

Fairbanks-Morse motorer är spännande maskiner då det oftast är så gamla. Tidigt måste de varit importerade i stor skala men av vem och hur länge är  vi mycket osäkra på.  I alla fall verkar de flesta motorer som är daterade före 1915. I maskinregistret på Tändkulans hemsida finns visserligen ett antal av modernare motorer listade men om det är i Sverige och om dessa är ursprungssålda här framgår ju inte. Vanligast av de gamla motorerna är ju den vertikala Jack of all trade, en enormt framgångsrik motor och förlaga för många kopieringar. Mer ovanlig är den horisontala modellen Standard eller modell N som den senare kom att heta. Även den en framgång ocg och klassiker. Vill påstå att Sandbäcken motorn har endel av sin design hämtad från just denna motortyp.


Motorlokomobil från Fairbanks-Morse. Föraren hade sin sittplats ovanpå kylartanken.
 I ett tämligen modifierat skick saknande ett antal vitala delar som nu kompleterats.

Rubens gamla F-M, är just en sådan Standard, daterad 1902. Den kommer ursprungligen från en ö ute i Bohuslän enligt uppgift från vår sagesman. Motorn står fortfarande efter alla dessa år orenoverad men som så mycket annat är den inte glömd utan kompleteringar och positioneringar sker fortlöpande.   


I ett bedrövligt skick tyckte vi när vi skaffade den. Nu efter att ha studerat
motorn i detalj och satt oss in i sammanhanget förstår vi att den är helt ok.
Med lite nya delar så framstår projektet i en helt annan dager.
Motorn från en katalog. Motorn på bilden har även en cirkulationspump
för kylvatttnet vilket vi misstänker att även vår har haft ursprungligen då
på motorn finns en hålbild som antyder om det. Här även en inboxning av
 blåslampa och tändröret som det inte finns antydningar till på vår motor

När det införlivades med samlingarna hade vi ingen egentlig föreställning om vad det var eller dess ålder utan vi gick som oftast varit fallet ren på känsla. Layout och utförande tilltalade oss och tycke uppståd. Med tanke på att den stått ute under långa tider eller kanske aldrig varit under tak och ute i Bohuslän är det förvånande att alla galvade delar i tunnplåt är helt intakta. Transporthjulen var så utrostade nertill att de var skrot och har ersats med andra. Lyckligtvis var det standard hjul på den så vår "skrotgård" var just den rätta källan till komplettering.
En annan avgörande komplettering skedde i Dec när vi köpte hem ett antal delar från USA som saknades eller var i så dåligt skick att det var reproduktion som gällde.  Nedanstående bilder visar hur det skall se ut enligt en bild från en av våra USA kontakter på området. Lådan med delarna ser nästan ut som ett kit och kanske vi kan kalla det så, då det kom i en låta färdigt att bara skruva dit.

En bild på en motsvarande motor med de inköpta delarna på plats. Tillgången
 på nya delar förenklar eller till och med blir avgörande för om dessa projekt kan
genomföras i rimlig tid. Kanske vi inte kommer att hinna med jobbet men de efter
kommande har ju en betydligt bättre position i utgångsläget om delarna finns på plats



Nya delar för komplettering av F-M motorn 1902

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar